Haber

Türkiye’nin kabul etmediği asbestli gemi battı

Geçen yaz söküm için Aliağa’ya gitmek üzere Brezilya’dan yola çıkan, ancak tonlarca asbest içerdiği için çevre kuruluşların büyük tepkisine neden olan ve gelen davetler sonrasında Türkiye’ye girişi yasaklanan eski askeri uçak gemisi, 2019’da batmıştı. Atlantik Okyanusu.

Brezilya Donanması, “NAE Sao ​​​​Paulo” gemisinin Cuma günü öğleden sonra kıyıdan 350 kilometre açıkta ve yaklaşık 5 bin metre derinlikte “planlı ve kontrollü” bir şekilde batırıldığını duyurdu. Tonlarca asbest, ağır metal ve toksik element içeren geminin batmasını çevre örgütleri protesto etti. Greenpeace ve Sea Shepherd, Brezilya’nın gemiyi batırarak üç uluslararası anlaşmayı ihlal ettiğini iddia etti. Açıklamada, geminin taşıdığı zehirli maddelerin deniz yaşamı ve kıyı topluluklarına “hesaplanamaz” zarar vereceği belirtildi.

Brezilya Donanması daha önce yaptığı açıklamada, “yüzey koşullarının bozulması ve geminin kaçınılmaz olarak batması” nedeniyle gemiyi planlı bir şekilde batırmaktan başka seçeneğin kalmadığını belirtmişti. Donanma, geminin batma noktasının seçiminde “seyir ve çevre güvenliği”, “halk sağlığı, balıkçılık ve ekosistemler üzerindeki etkilerin azaltılması” dikkate alındığını belirtti.

Brezilya’dan römorkörle Avrupa’ya çekilen gemi, geçtiğimiz Ağustos ayında Türkiye’nin giriş yasağının ardından Cebelitarık Boğazı’ndan geri dönmüştü.

Gemi yasağı süreci

2000 yılında Brezilya’ya satılan ve 2017 yılında hurdaya ayrılan ülkenin en büyük savaş gemisi “NAE SaoPaulo”, Fransız donanması tarafından 37 yıl kullanıldıktan sonra Nisan 2021’de yapılan ihalede 1.85 milyon dolara satıldı. gemiyi Rio de Janeiro merkezli Cormack Marítima aracılığıyla Aliağa’dan satın aldı.

Geminin tehlikeli madde envanterini hazırlayan Norveçli şirket Grieg Green, Sök Denizcilik’in denetim sırasında geminin bazı kısımlarını kilitli tuttuğunu ve NAE Sao ​​Paulo’nun sadece yüzde 12’sine ulaşabildiklerini açıkladı. Geminin denetlenmeyen kısmında hangi tehlikeli zehirli kimyasalların ne oranda bulunduğu bilinmiyor. Mevcut rapora göre, incelenen geminin yüzde 12’sinde 9 ton asbest, 473 ton kurşun ve hem kurşun hem de kadmiyum içeren 173 ton tehlikeli madde bulunuyor.

Türkiye’de Avrupa Birliği (AB) onaylı tersanelerden biri olan Sök Denizcilik, Tehlikeli Maddeler Envanter Raporunu görmeden NAE SaoPaulo’yu satın aldı. Bu rapor olmadan ihalesi yapılan NAE Sao ​​Paulo’nun satışı, Türkiye’nin de taraf olduğu Basel Sözleşmesi’ne aykırı bulunurken, geminin denize indirilmesi de şike niteliğindeydi. aynı sözleşmeye göre yasa dışı trafik.

Brezilya Federal Bölge Mahkemesi’nin “NAE Sao” hakkında ihtiyati tedbir kararı almasının ardından Türkiye Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı 26 Ağustos’ta giriş yasağını duyurdu ve bu gemide asbest dahil tehlikeli maddelere ilişkin yeni bir Tehlikeli Madde Envanter Raporu açıkladı. ​​Paulo”. Talep ettiklerini ancak bu belgenin Bakanlığa gönderilmediğini belirtti. Bunun üzerine Bakanlık, Sök Denizcilik’in geminin sökülmesi için 30 Mayıs’ta verdiği şartlı onayı iptal etme kararı aldıklarını belirterek, “Bu karar doğrultusunda geminin Türk karasularına girmesine izin verilmeyecek.”

Belçika merkezli uluslararası sivil toplum kuruluşu STK Gemi Söküm Platformu’nun edindiği bilgiye göre, Türkiye’nin Brezilya Çevre Bakanlığı’na bağlı Çevre ve Yenilenebilir Doğal Kaynaklar Enstitüsü’ne 9 Ağustos’ta gönderdiği yazıda, “Yargıtay’ın ihtiyati tedbir kararı , basında yer alan haberler ve Bakanlığımıza yapılan tehlikeli madde bildirimleri sonucunda söz konusu eski deniz gemisi için Brezilya karasularında iken ülkemize gelmeden yeni Tehlikeli Madde Envanteri hazırlanması gerektiği ortaya çıkmıştır. ülke.

Çevre ve insan sağlığına zararlı asbest dahil çok sayıda tehlikeli zehirli atığı taşıyan gemi, 4 Ağustos’ta Rio de Janeiro’dan hareket ettikten sonra alınan tedbire rağmen Brezilya’ya dönmedi.

DW,rtr / CO,EC,ET

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu